DE ONVERZETTELIJKE KRACHT VAN INNERLIJKE VREDE: EEN GIDS IN TIJDEN VAN OORLOG

glacial lake surrounded by mountain in nature photography

DE ONVERZETTELIJKE KRACHT VAN INNERLIJKE VREDE: EEN GIDS IN TIJDEN VAN OORLOG

Vrede is meer dan de afwezigheid van oorlog. Zolang je geen einde maakt aan nationale en raciale grenzen, is er geen einde aan oorlog. Zolang je geen einde maakt aan de religieuze scheiding tussen mensen, is er geen einde aan oorlog.

Vrede in de wereld begint bij individuen. Als individuen niet vreedzaam zijn, kan de wereld geen vrede hebben. Als je geen innerlijke vrede hebt, kun je geen vrede hebben met anderen.

Oplossing zit in zelfonderzoek, bewustzijn en het begrijpen van de diepere oorzaken van conflicten, zowel binnen individuen als in de wereld. Vrede is niet slechts een politieke of sociale kwestie, maar ook een diepgaande spirituele kwestie die verbonden is met het begrip van het zelf en de aard van menselijke relaties.

Innerlijke vrede in tijden van externe onrust kan een uitdaging zijn, maar het is zeker mogelijk.

SCIO School voor Intuïtie probeert daar een bijdrage aan te leveren. Haar benaderingen zijn als volgt samen te vatten:

1. Werken aan mindfulness en meditatie. Dit kan je helpen om in het huidige moment te zijn en je denkgeest te kalmeren, zelfs te midden van externe chaos.
  2. Ontwikkelen van zelfreflectie. Reflecteer op je eigen overtuigingen en emoties. Proberen te begrijpen hoe je omgaat met de stress van de wereld om je heen en identificeren van manieren om met die stress om te gaan.
  3. Motiveren om nieuwsconsumptie te beperken en selectief te zijn in wat je leest of bekijkt.
  4. Bevorderen om naar betekenis en doel in je eigen leven te zoeken. Wat kun je doen om bij te dragen aan een positieve verandering, zelfs als het op kleine schaal is?
  5. Leren beter te zorgen voor jezelf. De tijd nemen om voor je fysieke, emotionele en mentale welzijn te zorgen. Voldoende slaap, gezonde voeding en regelmatige lichaamsbeweging dragen bij aan een gezond welzijn.
  6. Onderwijs in het vergroten van de eigen veerkracht. Dat is je vermogen om te herstellen van tegenslagen en moeilijkheden. Het is een eigenschap die ontwikkeld kan worden door middel van verschillende praktijken en mindsetveranderingen. Denk dan aan zelfbewustzijn ontwikkelen en zelfkennis, aan het stellen van haalbare doelen, omzetten van negatieve gedachten in positieve, omarmen van een levenshouding van leren en groei, aan moeilijkheden als kansen zien om te leren en jezelf te verbeteren, werken aan het begrijpen en beheren van je emoties, leren om assertief te zijn en grenzen te stellen, ook werken aan duidelijk communiceren en je behoeften aangeven. Veerkracht is geen eigenschap die van de ene op de andere dag ontstaat, maar eerder een vaardigheid die je in de loop van de tijd ontwikkelt. Het vergt oefening en toewijding, maar het kan je helpen om effectiever met de uitdagingen van het leven om te gaan.
  7. Leerlingen te helpen zich aan te sluiten bij gemeenschappen van positieve verandering (zoals SCIO School voor Intuïtie). Samenwerken met anderen die zich inzetten voor vrede en welzijn kan je eigen innerlijke vrede versterken.
  8. Leren erkennen dat sommige dingen buiten je controle liggen. Accepteren dat je misschien niet in staat bent om de wereldwijde omstandigheden te veranderen, maar dat je wel invloed hebt op hoe je ermee omgaat.
  9. Bevorderen om professionele hulp te zoeken, wanneer de externe stress te overweldigend wordt.  Een gesprek met een counselor, therapeut of geestelijke kan ondersteuning bieden.

Werken aan innerlijke vrede is een persoonlijk en vaak voortdurend proces. Het gaat niet altijd over het elimineren van stress, maar eerder over het ontwikkelen van de veerkracht om ermee om te gaan.