DEUGD: EEN OORVIJG VOOR EGOÏSME EN EEN DANS MET BEVREDIGING

ego

DEUGD: EEN OORVIJG VOOR EGOÏSME EN EEN DANS MET BEVREDIGING

Er op los leven heeft veel plezierige kanten. Zoals, vooral, egoïsme, een te hoge eigendunk, het gevoel dat je beter bent dan de rest, kortzichtig, blinde liefde voor alles van jezelf. Of dol enthousiasme om de kleinste, kinderachtigste dingen. Of eindeloos kletsen en uit arrogantie graag anderen kwetsen. Of lamlendigheid en gebrek aan discipline, geestelijke luiheid, waardoor je baadt in luxe en wegsukkelt, niet meer let op jezelf.

Deugd werkt dit alles weg, deugd knijpt je in het oor. Deugd waardeert genoegens voordat ze ze toelaat. Ja, ze laat bepaalde dingen toe, maar de vreugde komt niet voort uit het onbelemmerd uitleven ervan, maar uit het bewaren van maat.

Maar als matiging het plezier vermindert, lijkt dat afbreuk te doen aan jouw ‘hoogste goed’. Jij klampt je vast aan genot, ik beheers het. Jij gaat er helemaal in op, ik maak er gebruik van. Jij ziet het als het hoogste goed, ik beschouw het niet eens als iets goeds. Jij doet alles voor genot, ik niets.

Ieder mens verlangt naar totale bevrediging, een gevoel van volledige voldoening, stromend en ontspannen. Hoewel deze wens begrijpelijk is, is het onmogelijk totale bevrediging te vinden zonder jezelf volledig in te zetten. Het streven naar totale bevrediging kan een gedachtenkronkel zijn, omdat het verlangen naar bevrediging vaak de wens om tot leven te komen overschaduwt.

Er is dan ook een fundamentele omkering nodig. Pas als je volledig in actie wilt komen, als je alles wat je in je hebt wilt inzetten om je doelen te bereiken, kom je tot leven.

Het toelaten van seksualiteit, de kracht van beneden, vraagt precies hetzelfde als het toelaten van het licht van de waarheid, de kracht van boven: leven zonder houvast, volledig hier zijn, alles wat je bent tonen aan de ander.

Helder inzicht, het leven van boven, en seksualiteit, het leven van beneden, kun je alleen bij elkaar brengen als je elke vaste overtuiging aan de kant schuift, ongeacht hoe alternatief deze ook mag lijken. Vaststaande ideeën brengen je nooit naar de plek waar je wilt zijn. Alleen als je het aandurft om alleen te gaan en de liefde kunt opbrengen om van de weg te houden zoals van het landschap, zul je er komen.

WAKKER WORDEN: DE REVOLUTIE VAN GENOT EN WAARHEID