FILTERBUBBELS EN ECHO-KAMERS, het gif van informatie-inteelt.

echokamer

FILTERBUBBELS EN ECHO-KAMERS, het gif van informatie-inteelt.

Informatieovervloed kan leiden tot het ontstaan van filterbubbels en echo-kamers, waarbij mensen voornamelijk blootgesteld worden aan informatie die hun bestaande overtuigingen bevestigt, een soort inteelt. Dit kan leiden tot polarisatie en verminderde empathie voor andere perspectieven.

Hoewel informatie niet per se waardeloos is, voegt het kennis toe zonder meteen iets in ons wakker te roepen. De waarde van informatie komt pas tot uiting wanneer we die informatie internaliseren, toepassen in ons dagelijks leven en het ons verandert. Dan pas krijgt informatie waarde.

In onze moderne wereld streven mensen naar steeds meer informatie en technieken. Echter, een overvloed aan informatie kan leiden tot verminderde aandacht en diepgang. Mensen kunnen oppervlakkig door informatie bladeren zonder echt te begrijpen wat ze lezen. Hierdoor wordt het moeilijker om onze eigen koers in het leven te bepalen.

Hoewel alle informatie beschikbaar is, ontbreekt vaak de ervaring. Het is belangrijk om zelfs een kleine hoeveelheid informatie diepgaand in ons op te nemen, zodat het een ervaring wordt die ons raakt. Informatie kan ons de richting wijzen naar ervaren, het kan ons intellect en onze intuïtie stimuleren.

Echter, het echte leven wordt ervaren door bewuste gewaarwording en niet door het simpelweg verzamelen en reproduceren van informatie. Bewuste gewaarwording komt voort uit het zielegebied, het is de aard van de ziel. Hoe meer we onthecht raken, des te meer wordt bewuste gewaarwording een integraal onderdeel van ons.

De SCIO-school voor intuïtie helpt haar leerlingen het denkgebeuren te doorzien en alles los te laten wat bewuste gewaarwording tegenhoudt. Hoe beter onze intuïtie functioneert, des te minder informatie we nodig hebben. Het gaat erom bewuste gewaarwording te ontwikkelen en te vertrouwen op onze innerlijke intuïtie om ons in de juiste richting te leiden, in plaats van te verdrinken in een overvloed aan informatie zonder diepgaand begrip.

Op die manier worden filterbubbels en echokamers overbodig, omdat we een bredere en diepere kijk op de wereld ontwikkelen.