PEACE OF MIND

peaceofmind

PEACE OF MIND

“Peace of mind” is een Engelse uitdrukking die verwijst naar een toestand van innerlijke rust, kalmte en tevredenheid. Het betekent dat iemand zich vrij voelt van zorgen, stress, angst en onrust, en in plaats daarvan een gevoel van innerlijke vrede ervaart.

Mensen streven vaak naar “peace of mind” door middel van verschillende strategieën, waaronder meditatie, mindfulness, het oplossen van problemen, het bereiken van persoonlijke doelen en het verminderen van stressoren in hun leven. Het hebben van peace of mind is belangrijk voor het welzijn, omdat het kan bijdragen aan een betere geestelijke gezondheid en een gevoel van tevredenheid met het leven.

Voor sommigen kan peace of mind ook gepaard gaan met spirituele of filosofische overtuigingen, zoals het accepteren van het lot of het cultiveren van dankbaarheid. Over het algemeen verwijst het naar een gevoel van harmonie en evenwicht in iemands innerlijke wereld, ongeacht de externe omstandigheden.

“Meditatie is niet iets dat losstaat van het alledaagse leven: trek je niet terug in een hoek van de kamer om 10 minuten te mediteren. Meditatie is een van de belangrijkste dingen. Je kunt het de hele dag doen, op kantoor, te midden van je gezin, terwijl je tegen iemand zegt “Ik houd van jou”, of als je naar je kinderen kijkt. Maar ook als je de lelijke dingen van het leven ziet. Hoe in zekere landen kinderen worden opgevoed om soldaten worden, te doden, staatseigendom te worden, voor de vlag te buigen; je bereid ze voor op de valkuil van de moderne wereld.

Dit alles onder ogen zien, je bewust worden van jouw aandeel daarin, is een onderdeel van meditatie. Als je zo mediteert zul je er een buitengewone schoonheid in ontdekken; je zult op elk moment juist handelen; en als je dat op een bepaald moment niet lukt, geeft het niet, je zult de draad weer oppakken en geen tijd verspillen aan spijt. Meditatie is onderdeel van het leven, niet iets dat erbuiten staat”.