Op deze website lees je wat de school jou te bieden heeft, wat het kost en hoe je je kunt aanmelden.

STEEDS MEER OORLOG EN HAAT: WAT GEBEURT ER TOCH?!

Door Maarten van Rossum
haat

STEEDS MEER OORLOG EN HAAT: WAT GEBEURT ER TOCH?!

In de diepste duisternis ligt vaak de kiem van een naderende transformatie, een thema dat zowel in de oosterse als westerse filosofie en wijsheidstradities wordt onderstreept.

In de oosterse filosofie, met name in het boeddhisme, wordt de notie van “duisternis” vaak geassocieerd met lijden en onwetendheid. Boeddha leerde dat lijden ontstaat uit verlangen en onwetendheid. Het is pas wanneer we de aard van ons lijden begrijpen en onze verlangens en illusies doorzien dat we op weg zijn naar verlichting, een staat van innerlijke vrede en bevrijding van lijden.

In de westerse filosofie is er een soortgelijke overtuiging te vinden. De Griekse filosoof Heraclitus benadrukte het idee van voortdurende verandering en het belang van het doorgronden van tegenstellingen om wijsheid te bereiken. Hij zei: “Panta Rhei” – alles stroomt. Dit impliceert dat zelfs in tijden van duisternis en crisis, er verandering en groei mogelijk is.

Een andere belangrijke notie is te vinden in het christendom, waar de duistere nacht van de ziel wordt beschreven als een periode van diepe spirituele crisis en droogte, maar ook als een voorbode van spirituele groei en vereniging met God. Het is een tijd waarin men door donkere momenten heen gaat om uiteindelijk tot een dieper begrip en een diepere verbinding te komen.

Kortom, zowel oostelijke als westerse wijsheidstradities onderstrepen dat in de diepste duisternis de potentie voor transformatie en groei ligt. Het is in deze moeilijke momenten dat we de gelegenheid hebben om dieper in onszelf te graven, onze overtuigingen en verlangens te onderzoeken en uiteindelijk een staat van grotere wijsheid en verlichting te bereiken.

SCIO School voor Intuïtie gelooft sterk dat er inderdaad een aanstaande positieve omwenteling op handen is. Wat we momenteel in de wereld aanschouwen als onvoorstelbare ellende, beschouwen wij als de geboortepijnen van een nieuw tijdperk.