VOORBIJ ZINTUIGEN EN VERSTAND, WAAROM? IS DAAR DAN WAT TE BELEVEN?

onzichtbaar

VOORBIJ ZINTUIGEN EN VERSTAND, WAAROM? IS DAAR DAN WAT TE BELEVEN?

Het streven naar ervaringen die voorbij de zintuigen en het verstand gaan, zoals spirituele ervaringen, biedt verschillende potentiële voordelen.

Allereerst kunnen deze ervaringen ons een dieper begrip van het leven bieden en ons in contact brengen met iets groters dan onszelf. Ze stellen ons in staat om dimensies van het bestaan te verkennen die niet volledig te bevatten zijn door middel van rationaliteit alleen, waardoor we een dieper gevoel van betekenis en verbondenheid kunnen ervaren.

Bovendien kunnen deze ervaringen leiden tot een gevoel van innerlijke rust, vrede en vervulling dat niet afhankelijk is van externe omstandigheden.

Deze ervaringen openen nieuwe perspectieven en dagen ons uit om buiten bekende denkkaders te treden, ons bewustzijn te verruimen. Ze onthullen aspecten van het leven die niet direct waarneembaar zijn met onze zintuigen of te begrijpen zijn met ons verstand, zoals spirituele realiteiten, diepe emoties en intuïtieve inzichten. Hierdoor kunnen we onze visie verbreden en een dieper begrip ontwikkelen van onszelf, anderen en het bestaan, wat kan leiden tot een meer open en verdraagzame houding naar het leven en de mensen om ons heen.

Maar, waar hebben we het eigenlijk over?

Spirituele verlichting? Ervaringen van verbondenheid met iets groters dan onszelf, eenheid met het universum of innerlijke vrede en vreugde?

Mystieke ervaringen? Verbinding voelen met een goddelijke of spirituele realiteit, met gevoelens van visioenen, extase, of begrip dat woorden te boven gaat?

Creatieve flow? Het opgaan in creatieve processen zoals schilderen, schrijven of muziek maken, met het bereiken van een staat van flow, waarin we één worden met onze expressie en we diepe voldoening ervaren?

Meditatieve ervaringen? Het beleven van innerlijke vrede, stilte en helderheid van geest, waardoor we in contact komen met innerlijke wijsheid?

Near-Death Experiences (NDE’s)? Een reis naar het hiernamaals, waar we liefdevolle wezens ontmoeten en een panoramisch overzicht krijgen van ons leven?

Wat het ook is, er is kennelijk een hoop te beleven en te ontdekken voorbij de zintuigen en het verstand! En wellicht ook zonder psychedelica.